Sidor

fredag 14 november 2014

Värdera föräldraledighet

Det har mest varit fokus på aktieinvesteringar hittills på bloggen men nu när vi är inne i en ganska trist börsmånad så är det tid att lyfta privatekonomiska aspekter lite mer.

Jag har varit föräldraledig under hösten och successivt har det vuxit fram att jag vill vara det under våren också. Nu har dock ett jobberbjudande dykt upp där önskemålet är att jag börjar jobba snarast. Alltså står vi inför att väga värdet av att spendera ytterligare ~8 månader hemma med yngsta sonen kontra att ta ett spännande jobb som i praktiken kan bli en garant för att vi ska kunna nå våra mål.

Valet handlar för mig inte så mycket om de ekonomiska skillnaderna (att vara hemma 8 mån till "kostar" drygt 100k i utebliven lön och nya jobbet skulle ge ca +10k lön/mån så den delen är en no-brainer) utan tankarna går mer kring att föräldraledighet när barnen är små är en "once-in-a-lifetime"-möjlighet och något jag, och min fru, verkligen uppskattar. Å andra sidan är jobberbjudandet attraktivt och kan bli en språngbräda till framtida tjänster, och chansen kanske inte kommer igen?

Hur värderar du föräldraledighet kontra karriär?


3 kommentarer:

  1. Nu är jag egentligen inte kvalificerad att uttala mig då jag och min hustru valt att inte skaffa några barn - men jag tycker till ändå.

    Valet är en riktig no-brainer! Självklart så ska du spendera tid med yngsta sonen nu när du har möjlighet - det är en tid som du inte kommer att få möjlighet att uppleva igen.

    Ni är båda 80-talister och ni kommer med tiden få fler attraktiva jobberbjudanden och den inkomst ni i nuläget väljer bort kommer att vara irrelevant om ett par år...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med ovanstående kommentar.

    Med åldern måste jag säga att jobbet betyder mindre och mindre och familj och fritid blir allt viktigare. Skulle aldrig vilja byta exempelvis en semesterdag mot kontanter. Så passa på att stanna hemma med barnen nu när ni kan. Nya spännande jobberbjudanden dyker säkert upp framöver.

    Lycka till oavsett vad ni väljer att göra.
    Mvh DF

    SvaraRadera
  3. Tack för er input Didrik och Chansar mest. Tankarna har snurrat mycket kring detta och jag landade i något som jag tycker bäst beskrivs som både och! Kommer vara ledig under större delen av "vårterminen", jobba någon månad och sen ta en lång sommar. Känns bra i magen!

    SvaraRadera