Sidor

onsdag 21 januari 2015

Ökat i Ratos och köpt Bonheur

Förra veckan utökades Ratos-innehavet med 300 st aktier till priset 44,6 kr. En första position om 250 st Bonheur till 72.5 kr/st hanns också med.

Ratos har det inte tillstött någon väsentlig information kring sen förra köpet (400 st) förutom att kursen backat knappt 10%. Arne säger 21/1 i dagens industri om nuvarande utdeningsnivå 3 kr att "från den nivån ska vi ha en stabil och jämn utdelningsutveckling". Jag tror fortsatt på bolaget. 

Bonheur har det skrivits spaltmeter om av diverse bloggare (LundaluppenRiskminimeraren inlägg #1 och #2 m fl) och jag har inget särskilt att tillägga. Vill ha exponering mot energisektorn och dalande oljepris har förstås fått kursen på fall, vem vet om vi närmat oss botten. Kring 70 kr bedömer jag ändå nedsidan långsiktigt begränsad och förhoppningsvis finns det på sikt möjlighet till utdelningstillväxt även om 2015 sannolikt innebär en sänkning.

Swedbank avbröt tyvärr sitt "fall" så där får jag tålmodigt invänta aptitligare kurser, annars kan nästa månadsköp bli Klövern pref om inget markant händer under stundande rapportperiod.

5 kommentarer:

  1. Trevliga köp får jag säga även om jag börjar bli lite tveksam till Ratos. Jag har själv en ganska stor del i Ratos och går i säljfunderingar eftersom deras innehav inte imponerar direkt.
    Nu är det ju spekulationer om höjd utdelning så köp på dina nivåer blir ju i så fall nära 7% i YOC vilket är riktigt bra.

    Hoppas båda bolagen vandrar uppåt under 2015! :)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte säker på att din bedömning är korrekt vad gäller Bonheur. Varför skulle bolagets värde öka när stora delar av dess verksamhet kan försvinna?

    Jag äger själv Bonheur men bolaget är prissatt utifrån en befarad minskning i omsättning, risk för nedskrivningar och minskade marginaler. För egen del känner jag att jag nog måste göra ett jobb för att förstå vad jag förväntar mig - realistiskt - av Bonheur.

    Om du tittar på kurs/eget kapital exempelvis och jämför med Seadrill och Songa som har betydligt modernare flotta så ser det inte så billigt ut.

    Hur har du resonerat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till att börja med är ju både Ratos och Bonheur svåranalyserade, jag ska också villigt erkänna att jag (paradoxalt nog) ägnat minst energi åt att studera just dessa bolag bland innehaven. Så resonemanget är rätt kort, men intresset ligger ju i vad som kan förväntas av bolagen på >5-10 års sikt, innan dess är t ex kursrörelser, temporära kriser måttligt intressanta.

      Fundamenta (framförallt substansvärde) och min subjektiva bedömning av förutsättningarna för bolagets verksamhet på sikt tror jag sammanfattar resonemanget bäst. Vad gäller det förstnämnda har jag ffa inspirerats av http://lundaluppen.blogspot.sg/2014/02/bonheurs-sammansattning.html för. Sammanfattas med att Bonheur blir intressant genom att vara ett värdecase med utdelningar, och på sikt är jag övertygad om att oljepriset kommer gå upp - en ändlig resurs som under min investeringshorisont kommer öka eller åtminstone inte minska i efterfrågan samt att flera av övriga områden har tiden för sig (renewable energy, offshore wind).

      En jämförelse mellan Bonheur och Seadrill finns att läsa här t ex, http://lundaluppen.blogspot.se/2014/01/fred-olsen-energy-mot-seadrill.html. Songa fanns helt enkelt inte med på bevakningslistan.

      Vi får väl se om detta blir en framgångsrik fångst av en fallande kniv, i värsta fall finns det några nyttiga läxor att lära, och det är ju inte fy skam heller!

      Radera
  3. Tänkte bara svänga förbi och tacka för din input på vår låneränta för ett tag sedan! Lyckades få ner den till 1,81%. Inte världens bästa men jag är nöjd för tillfället men kommer fortsätta tjata på vår bankman framöver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad kul! Ja det är ett evigt tjatande, var observant särskilt vid förlängningsdagar (speciellt om man har lånet uppdelat på flera med olika tider) då de kan smyghöja din rabatt utan att informera!

      Radera